Olkakysely

Suomen Landseeryhdistys ry järjestää kyselyn olkanivelen osteokondroosin esiintymisestä landseereilla Suomessa. Kysely on auki 24.4.-31.7. välisenä aikana, ja sen täyttämiseen kuluu arviolta 5-10 minuuttia.

Mikä olkanivelen osteokondroosi?

Osteokondroosi (OC) on nivelen kasvuhäiriö, jossa nivelruston alainen luutuminen epäonnistuu johtaen paikalliseen rustovaurioon. Kyseinen luutumisen epäonnistuminen voidaan havaita esimerkiksi röntgenkuvissa paikallisena harventumana, jossa röntgentiiviin luun sijasta havaitaan röntgenharva kunnolla luutumaton alue. Osteokondroosia voi ilmetä olkanivelen lisäksi myös muissa nivelissä, kuten kyynärissä ja polvissa. Osteokondroosimuutos voi pysyä ennallaan tai johtaa rustopalan irtoamiseen (OCD). Irronnut rustopala johtaa paitsi oireiluun, myös ajan kanssa selviin nivelrikkomuutoksiin ja tulehdusreaktioon nivelessä. Taustaltaan osteokondroosi on monigeeninen perinnöllinen sairaus, jonka puhkeamiseen vaikuttaa geenien lisäksi myös lukuisia ulkoisia tekijöitä, kuten nopea kasvu, ruokinta, fyysinen trauma ja verenkiertohäiriöt.

Kuka voi osallistua kyselyyn?

Kyselyn voi täyttää kasvattaja, omistaja tai haltija kaikista sellaisista koirista, joilla on jossain vaiheessa elämäänsä todettu olkanivelen osteokondroosi. Olkanivelen osteokondroosi voi olla todettu niin Kennelliiton virallisissa ja epävirallisissa lausunnoissa kuin olla eläinlääkärin diagnosoima. Kyselyyn toivotaan mahdollisimman kattavasti vastauksia niin oireilevista kuin oireettomista, operoiduista ja operoimattomista koirista. Kyselyn voi täyttää myös jo edesmenneistä koirista.

Miten voin osallistua kyselyyn?

Täyttämällä Suomen Lanseeryhdistyksen tekemän, alla olevan forms-kyselyn 24.4.-31.7. välisenä aikana. Kyselyn täyttämiseen kuluu arviolta 5-10 minuuttia. Mahdolliset lisätiedot ja kuvamateriaalit kyselyyn liittyen voi toimittaa sähköpostilla osoitteeseen landseerjalostustoimikunta@gmail.com.

Lisää tietoa osteokondroosista: https://www.kennelliitto.fi/kasvatus-ja-terveys/koiran-terveys/koiran-terveystutkimukset/olkanivelen-oc

Linkki kyselyyn:

Kiitos ajastasi ja kyselyyn vastaamisesta!