Ohjeita pentua etsivälle

Tutustu rotuun ja sen ominaisuuksiin ennen pennun valintaa ja mieti, ovatko ne sellaisia, joiden kanssa haluat elää parhaassa tapauksessa seuraavat 10–15 vuotta.

Varmistuttuasi rodun sopivuudesta, tutustu kasvattajiin ja suunniteltuihin pentueisiin. Kysele kasvattajalta koirien ominaisuuksista, käy mahdollisuuksien mukaan tapaamassa pentueen vanhempia ja kasvattajaa mieluiten jo ennen pentujen syntymää.

Vaikka olisit etsimässä vain kotikoiraa, varmista, että pentujen vanhempien ja sukulaisten terveystutkimukset on tehty riittävän kattavasti – on äärettömän surullista joutua luopumaan nuoresta koirasta terveysongelmien takia. Sen riskin kaikki vastuulliset kasvattajat ja koiranomistajat varmasti haluavat minimoida.

Mikäli pentueesta on tehty jalostustiedustelu rotuyhdistykselle, on yhdistelmän riskit ja ominaisuudet arvioitu puolueettoman asiantuntijatahon eli jalostustoimikunnan toimesta. Jalostustiedustelun tekeminen on hyvä merkki vastuullisesta ja avoimesta kasvatustyöstä.

Kaikkia terveysongelmia ei voi hyvistä yrityksistä huolimatta välttää. Tutustu myös rodun perinnöllisiin vikoihin ja sairauksiin (näistä löytyy tietoa mm. jalostuksen tavoiteohjelmasta) ja selvitä, millainen vakuutus pennulle kannattaa ottaa.