Landseeryhdistyksen pentuvälitys

Kuva: Ritva Kohvakka

Ohjeita pentua etsivälle

Tutustu rotuun ja sen ominaisuuksiin ennen pennun valintaa ja mieti ovatko ne sellaisia, joiden kanssa haluat elää parhaassa tapauksessa seuraavat 10-15 vuotta.

Varmistuttuasi rodun sopivuudesta tutustu kasvattajiin ja suunniteltuihin pentueisiin. Kysele kasvattajalta koirien ominaisuuksista, käy mahdollisuuksien mukaan tapaamassa pentueen vanhempia ja kasvattajaa mieluiten jo ennen pentujen syntymää.

Vaikka olisit etsimässä vain kotikoiraa, varmista, että pentujen vanhempien ja sukulaisten terveystutkimukset on tehty riittävän kattavasti - on äärettömän surullista joutua luopumaan nuoresta koirasta terveysongelmien takia. Sen riskin kaikki vastuulliset kasvattajat ja koiranomistajat varmasti haluavat minimoida.

Mikäli pentueesta on tehty jalostustiedustelu rotuyhdistykselle, on yhdistelmän riskit ja ominaisuudet arvioitu puolueettoman asiantuntijatahon eli jalostustoimikunnan toimesta. Jalostustiedustelun tekeminen on hyvä merkki vastuullisesta ja avoimesta kasvatustyöstä.

Kaikkia terveysongelmia ei voi hyvistä yrityksistä huolimatta välttää - tutustu myös rodun perinnöllisiin vikoihin ja sairauksiin (näistä löytyy tietoa mm. jalostuksen tavoiteohjelmasta) ja selvitä, millainen vakuutus pennulle kannattaa ottaa.

Jalostustoimikunnan käsittelemät ja hyväksymät yhdistelmät:

Ei pentueita tällä hetkellä

Jalostustoimikunnan käsittelemät yhdistelmät, joilla poikkeamia suosituksista:

Ei pentueita tällä hetkellä.

Yhdistelmät, joista ei ole tehty jalostustiedustelua:

Ei pentueita tällä hetkellä.

Uutta kotia vailla olevat aikuiset landseerit:

Ei koiria tällä hetkellä.

Ilmoitus on maksuton, mutta koiran tulee olla rekisteröity ja sen omistajan tulee olla Landseeryhdistyksen jäsen.

Ohjeita kasvattajille

Landseeryhdistyksen pentuvälityksessä olevat pentueet on listattu tällä sivulla. Pentueista voidaan laittaa julkaisu myös Facebookin sivulle "Landseeryhd. pentuvälitys" ja omistaja voi lisäksi julkaista pentueilmoituksen "Suomen Landseeryhdistys ry" Facebook-ryhmässä. Ilmoitukset pentueista, jotka eivät ole yhdistyksen pentuvälityksessä, poistetaan ryhmästä.

Vähimmäisvaatimus kaikille pentuvälitykseen otettaville pentueille: Pentueen tulee olla Suomen Landseeryhdistys ry:n jäsenen kasvattama sekä Suomen Kennelliiton sääntöjen mukaisesti rekisteröintikelpoinen.

Pentuvälityksen hinnoittelu: Mikäli kasvattaja on hakenut suunnittelemalleen pentueelle jalostustoimikunnan käsittelyä, on pentuilmoituksen hinta 5 €/3 kk. Jos kasvattaja ei ole hakenut pentueelle jalostustoimikunnan käsittelyä, on pentuilmoituksen hinta 20 €/3 kk, joten pentuilmoituksen hinta on pienempi, vaikkei jalostustoimikunta sitä olisi hyväksynytkään, kunhan yhdistelmä on ollut käsittelyssä. Ilmoitukseen kirjataan myös syy, miksi ei ole hyväksytty. Maksut suoritetaan yhdistyksen tilille FI21 8000 1001 8242 43 käyttäen viitettä 30407, viestikenttä on jätettävä tyhjäksi.

Pentuvälitykseen tulevien pentueiden tiedot lähetetään Ritva Nurmelle, landseer(at)knallikallion.com