Landseeryhdistyksen pentuvälitys

Kuva: Ritva Kohvakka

Ohjeita pentua etsivälle

Tutustu rotuun ja sen ominaisuuksiin ennen pennun valintaa ja mieti ovatko ne sellaisia, joiden kanssa haluat elää parhaassa tapauksessa seuraavat 10-15 vuotta.

Varmistuttuasi rodun sopivuudesta tutustu kasvattajiin ja suunniteltuihin pentueisiin. Kysele kasvattajalta koirien ominaisuuksista, käy mahdollisuuksien mukaan tapaamassa pentueen vanhempia ja kasvattajaa mieluiten jo ennen pentujen syntymää.

Vaikka olisit etsimässä vain kotikoiraa, varmista, että pentujen vanhempien ja sukulaisten terveystutkimukset on tehty riittävän kattavasti - on äärettömän surullista joutua luopumaan nuoresta koirasta terveysongelmien takia. Sen riskin kaikki vastuulliset kasvattajat ja koiranomistajat varmasti haluavat minimoida.

Mikäli pentueesta on tehty jalostustiedustelu rotuyhdistykselle, on yhdistelmän riskit ja ominaisuudet arvioitu puolueettoman asiantuntijatahon eli jalostustoimikunnan toimesta. Jalostustiedustelun tekeminen on hyvä merkki vastuullisesta ja avoimesta kasvatustyöstä.

Kaikkia terveysongelmia ei voi hyvistä yrityksistä huolimatta välttää - tutustu myös rodun perinnöllisiin vikoihin ja sairauksiin (näistä löytyy tietoa mm. jalostuksen tavoiteohjelmasta) ja selvitä, millainen vakuutus pennulle kannattaa ottaa.

Jalostustoimikunnan käsittelemät pentuesuunnitelmat

Nartun nimi: Ohped Dal OMG Made Love By Ohped Dal
Uroksen nimi: Mareus Safe And Sound
Tiedustelun tekijä: Pia Mäkelä, kennel Nevinojan
puh. 050 592 5492, e-mail: nevinojan (at) gmail.com
Arvioitu astutusajankohta: kesäkuu 2022
Vastaus: Yhdistelmä on käsitelty Jalostustoimikunnassa 5/22.
Yhdistelmä ei täytä jalostusohjesääntöä pykälien 6. osalta ja 12. osalta; 6. molemmilta puuttuu yli 2-vuotiaana saatu näyttelytulos tai ulkomuodon jalostustarkastus, 12. kummankaan CTP-testitulos ei ole tiedossa. Suosituksien osalta puuttuu molempien CTP-testitulos sekä selkäkuvaustulokset.
Nartun nimi: Cleopatra
Uroksen nimi: Ohped Dal OMG Swedish Love Machine
Tiedustelun tekijä: Pia Mäkelä, kennel Nevinojan
puh. 050 592 5492, e-mail: nevinojan (at) gmail.com
Arvioitu astutusajankohta: kesäkuu 2022
Vastaus: Yhdistelmä on käsitelty Jalostustoimikunnassa 5/22.
Yhdistelmä ei täytä jalostusohjesääntöä pykälien 6. ja 12. osalta; 6. nartulta puuttuu yli 2-vuotiaana saatu näyttelytulos tai ulkomuodon jalostustarkastus, 12. kummankaan CTP-testitulos ei ole tiedossa. Suosituksien osalta puuttuu molempien CTP-testitulos.
Nartun nimi: Wesitassun Elegantti Elsa
Uroksen nimi: Wuoriluodon Salaneuvos
Tiedustelun tekijä: Anne Pasanen, kennel Wesitassun
puh. 044 3287168, e-mail: wesitassun (at) gmail.com
Arvioitu astutusajankohta: kevät 2022
Vastaus: Yhdistelmä on käsitelty Jalostustoimikunnassa 5/22.
Yhdistelmä ei täytä jalostusohjesääntöä pykälän 6. osalta; urokselta puuttuu yli 2-vuotiaana saatu näyttelytulos tai ulkomuodon jalostustarkastus. Suosituksien osalta nartun CTP-testitulos puuttuu ja molemmilta puuttuu selkäkuvaustulos.
Nartun nimi: Metsätalon Aqulina
Uroksen nimi: Diisnaider’s Mr. Corruption
Tiedustelun tekijä: Miia Honkanen, kennel Ohped Dal
puh. 044 2638085, e-mail: ohpeddal (at) gmail.com
Arvioitu astutusajankohta: Touko-kesäkuu 2022
Vastaus: Yhdistelmä on käsitelty Jalostustoimikunnassa 4/22.
Yhdistelmä ei täytä jalostusohjesääntöä pykälien 6. ja 12. osalta; Pykälä 6. nartulta puuttuu yli 2-vuotiaana saatu näyttelytulos tai ulkomuodon jalostustarkastuksen
yleisarvosana EH (narttu on jalostustarkastettu, yleisarvosana H). Pykälä 12. kummankaan CTP-testitulos ei ole tiedossa. Suosituksien osalta puuttuu molempien
CTP-testitulos sekä nartulta selän VA-kuvaustulos.

Nartun nimi: Ohped Dal Raining Cats And Dogs
Uroksen nimi: White’n Black Eamon Asox
Tiedustelun tekijä: Miia Honkanen, kennel Ohped Dal
puh. 044 2638085, e-mail: ohpeddal (at) gmail.com
Arvioitu
astutusajankohta:
Kesä 2022
Vastaus: Yhdistelmä on käsitelty Jalostustoimikunnassa 4/22.
Yhdistelmä on hyväksytty jalostustoimikunnassa.
Suosituksien osalta nartulta puuttuu CTP-testitulos ja urokselta selkälausunnot.

Nartun nimi: Nellie vom Philippseck
Tiedustelun tekijä: Tina Keinonen, kennel Forest Skipper's
puh. 0503604675, e-mail: t.keinonen1 (at) gmail.com
Vastaus:

Narttu ei täytä jalostusohjesääntöä pykälän 6. osalta; nartulta puuttuu yli 2-vuotiaana saatu näyttelytulos tai ulkomuodon jalostustarkastus.

Jalostuohjesäännön täyttäviä uroksia kyseiselle nartulle ovat:

• Helmenvalkean Billy The Kid
  • Helmenvalkean Buffalo Bill
  • Metsätalon Adolf
  • Metsätalon Betula Davurica
  • Ohped Dal Power Of The Joker
  • Ohped Dal OMG Swedish Love Machine (melko tumma väritys)

Nartun nimi: Ohped Dal Power Of Enchantress
Uroksen nimi: Mareus Vauhdikas Volvo
Tiedustelun tekijä:
Riina Blom
Arvioitu
astutusajankohta:
Huhti-/toukokuu 2022
Vastaus: Yhdistelmä on käsitelty Jalostustoimikunnassa 4/22.
Yhdistelmä ei täytä jalostusohjesääntöä pykälien 6., 9. ja 12. osalta; 6. urokselta puuttuu yli
2-vuotiaana saatu näyttelytulos tai ulkomuodon jalostustarkastus, 9. urokselta puuttuu arvio luonteesta (uroksen pentuesisar lopetettu 3-vuotiaana käytöshäiriön vuoksi), 12. kummankaan CTP-testitulos ei ole tiedossa. Suosituksien osalta urokselta puuttuu DM- ja MD-testitulokset ja molemmilta puuttuu CTP-testitulos, sekä urokselta puuttuu SP-lausunto.

Jalostustoimikunnan käsittelemät syntyneet pennut

Ei pentuja tällä hetkellä.

Aikuiset landseerit kotia vaihtamassa

Ei koiria tällä hetkellä.

Ilmoitus on maksuton, kun koira on rekisteröity ja sen omistaja on Suomen Landseeryhdistyksen jäsen.

Yhdistelmät, joista ei ole tehty jalostustiedustelua:

Pentujen odotetaan syntyvän viikolla 16

isä: Ohped Dal Umble Wumble Wet, A/A, 0/0, DM kantaja, MD terve

emä: Ohped Dal Omg What if I love You, A/A, 0/0, vanhempien tuloksilla DM ja MD vapaa

Yhdistelmä Koiranetissä

Baro eli tuleva isä on "laumaansa" rakastava lempeä jättiläinen, joka myös tarvittaessa osaa puolustaa sitä. Edelleen iästään huolimatta leikkisä. Lähtee mukaan kaikkeen. Innokas ja tarkkaavainen. Osaa myös rauhoittua. Nopea oppimaan uutta. Rakastaa uimista!

Pentueen emä, Fami, on lapsiperheen unelmakoira: kiltti, lempeä ja helppo kouluttaa, fiksu,
tarkkaavainen ja tottelevainen. Virtaa riittää kaikenlaiseen touhuamiseen koiran kanssa, mutta osaa myös rauhoittua. Rakastaa uimista, palloja, keppejä. Omaa halua puolustaa reviiriään vierailta koirilta, mutta on kaikille ihmisille erittäin ystävällinen

Yhteydenotot mieluiten sähköpostilla: ohpeddal (at) gmail.com

Ohjeita kasvattajille 31.5.2022 asti

Uudet ohjeet: https://www.suomenlandseeryhdistys.fi/kasvattajali...

Landseeryhdistyksen pentuvälityksessä olevat pentueet on listattu tällä sivulla. Pentueista voidaan laittaa julkaisu myös Facebookin sivulle "Landseeryhd. pentuvälitys" ja omistaja voi lisäksi julkaista pentueilmoituksen "Suomen Landseeryhdistys ry" Facebook-ryhmässä. Ilmoitukset pentueista, jotka eivät ole yhdistyksen pentuvälityksessä, poistetaan ryhmästä.

Vähimmäisvaatimus kaikille pentuvälitykseen otettaville pentueille: Pentueen tulee olla Suomen Landseeryhdistys ry:n jäsenen kasvattama sekä Suomen Kennelliiton sääntöjen mukaisesti rekisteröintikelpoinen.

Pentuvälityksen hinnoittelu: Mikäli kasvattaja on hakenut suunnittelemalleen pentueelle jalostustoimikunnan käsittelyä, on pentuilmoituksen hinta 5 €/3 kk. Jos kasvattaja ei ole hakenut pentueelle jalostustoimikunnan käsittelyä, on pentuilmoituksen hinta 20 €/3 kk, joten pentuilmoituksen hinta on pienempi, vaikkei jalostustoimikunta sitä olisi hyväksynytkään, kunhan yhdistelmä on ollut käsittelyssä. Ilmoitukseen kirjataan myös syy, miksi ei ole hyväksytty. Maksut suoritetaan yhdistyksen tilille FI21 8000 1001 8242 43 käyttäen viitettä 30407, viestikenttä on jätettävä tyhjäksi.

Pentuvälitykseen tulevien pentueiden tiedot lähetetään Salla Husulle, opossumi82 (at) hotmail.com